Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

måndag 16 december 2013

Stark grovkornig senap


Den här senapen är trevlig att ge bort i julklapp eller som en gåbort present

Här är receptet på senapen jag gjorde i helgen om någon vill prova på att göra den. Jag brukar höfta rätt mycket i smaksättningen så här i receptet står en ungefärlig uppskattning på hur mycket socker, honung och salt jag använt.

1 dl gula senapsfrön
1 dl bruna senapsfrön
2 msk ättikssprit
3 dl vatten
1/2-1 dl socker
Flytande honung
Salt

Häll alla ingredienser utom honung och salt i en mindre kastrull. Mixa allt samman med en stavmixer till du får en grovkornighet som du vill ha. Koka sedan upp senapen på medelhög värme och låt den puttra i ca 10 min, rör om med jämna mellanrum. Smaka av med honung, salt och eventuellt mer socker.

Jag smaksatte min senap med lite whisky men det går att utesluta.
Häll upp i väl rengjorda burkar, som gärna stått i ugnen i minst 10 min på 100 grader så dödas ev. bakterier.

Låt senapen stå och mogna i kylskåp i en vecka innan den är klar att användas.

Skriv gärna en kommentar om ni testat göra senapen eller om ni har andra spännande smaksättningar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar