Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

tisdag 17 december 2013

Kök del 2, skafferiet



Att ha ett skafferi som man går in i har alltid varit en dröm och nu kommer vi att få det.
Den ursprungliga dörren, som även den var en spegeldörr, var väldigt låg så vi har lyckats leta upp en ny dörr som är högre. Nu riskerar inte de som är längre än 170cm att slå i huvudet.


Utsidan på dörren ville jag måla om i samma färg som de övriga innerdörrarna kommer att vara. Insidan däremot ville jag ha i original. Nu var dörren redan ommålad någon gång i tiden men jag såg att den färgen var ganska lätt att skrapa bort. Så jag skrapade fram originalfärgen som var en en härlig linoljefärg, vad jag tror i alla fall, i en grågrön nyans.

Nu kan det se ut som att jag målat utsidan i samma vita färg som den färg som dörren var ommålad med, men det som inte syns på bilderna är att den tidigare färgen var en högblank färg som jag inte är så förtjust i. Nu har istället dörren fått en sidenmatt linoljefärg i äggskalsnyans. 






På golvet i skafferiet har vi valt att måla ett klassiskt rutigt golv. Så jag fick börja med att tejpa upp de rutor som ska målas (efter en del uträknande).



Så här blev det färdiga golvet, som jag är väldigt nöjd med.

Linoljefärgerna jag har använt är: Gysinges grön umbra brutet med vitt och den lila färgen är Ottossons linoljefärg Caput mortuum även den bruten med vitt.






Sen ska väggarna få ett antal hyllor klädda med hyllpapper och hyllremsor i hyllornas framkant, precis som ett gammaldags skafferi ska se ut.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar