Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

torsdag 21 augusti 2014

Gjuta bänkskiva





Nu händer det grejer i huset. I veckan har rörmokaren varit hos oss och förberett för elementen så att vi kan börja lägga golven på övervåningen. Han har även påbörjat med montering av toaletten. Blandarna ska också monteras nästa vecka, åh vad jag ser fram emot det. Förutom detta har jag nu gjutit en liten bänkskiva som ska vara inne i badrummet och i tvättstugedelen.  Så här har jag gjort:






Jag har kapat ut formen i båtplywood och klyvt remsor till sargen.







Remsorna har jag förborrat och skruvat fast. Jag har även kapat till en liten remsa som är kapat i fyrtiofem grader så vi ska få ett sneddat hörn på skivan. Sedan har jag fogat alla hörn med silicon för att täta formen och att man får en något rundare kant. Sedan har gjutningen försetts med armeringsnät  och till sist täcktes allt med plast så den inte ska brinna för snabbt. Nu är det bara att vänta ett par dagar och hoppas att allt går bra. Det är alltid spännande när man skruvar isär formen för att se hur skivan blivit.









Kram Renée









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar