Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

söndag 6 juli 2014

Fodersockeln/skurklossarna




Satt och läste tidskriften GÅRD OCH TORP nu till frukosten och såg en insändare som en Gunnar Ericsson har skickat in angående fodersocklar. Vill dela med mig av artikeln som lyder: 

"I ett äldre nummer diskuterar ni fodersockelns uppgift. Jag vill gärna tillägga följande:
 En fodersockel behövs av byggnadstekniska, estetiska och praktiska skäl. Den underlättar för snickaren att göra mötet mellan dörrfoder och golvsockel snyggt. En fodersockel gör också att man kan lägga om golvet utan att riva bort alla dörrfoder, vilket är mycket arbetsbesparande . Man lossar bara fodersocklar och golvsocklar, lägger nytt golv och sätter tillbaka golvsocklar och fodersocklar, återanvända eller nya.
 En kolonn som står på en kolonnbas uppfattas som stadig och harmonisk. På samma sätt uppfattar ögat det som harmoniskt om dörrfodret vilar på en fodersockel.
 Ytterligare en fördel med en sockel är att den får ta smällarna från golvmoppar och dammsugare. De profilerade och ömtåligare dörrfodret skonas därmed. "
                                                                                                      Gunnar Ericsson 



Idag är det inte så mycket tänk med att saker och ting ska hålla utan det är väldigt mycket slit och släng. Blir ett foder nött och fult kastar man dom och köper nya och med dagens moderna färger får inte dessa en vacker patina utan det ser bara skabbigt ut i jämförelse med när det är målat med tex linoljefärg och äggoljetempera. Jag är inte alls så duktig alla gånger heller när det gäller slit och släng och då är det framförallt prylar jag är svag för men jag försöker bättra mig. Ibland kan man undra om vi har kommit så långt i vår utveckling egentligen. Idag handlar det om att allt ska gå så fort som möjligt och kosta så lite som möjligt. Om man istället tar sig tid och gör saker som håller så sparar vi både tid och pengar i längden. Jag tror vi har mycket att lära av tidigare generationer om vi ska klara oss i framtiden.

 Nu har jag varit djup nog här på söndagsmorgon, nu drar vi till huset och jobbar vidare i den härliga sommarvärmen. Ha en fortsatt skön söndag allesamman.


Kram Renée




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar