Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

onsdag 23 april 2014

Trädgårdsdrömmar




Nu när det börjar spira ur jorden och det är så fint väder ute får jag en sån otrolig längtan till att få skapa en egen trädgård i Lilla Tavelsjö. Just nu ser vår tomt ut som ett slagfält, förrutom några få och små smultronställen på gården där det är en fröjd att få påta på. Är borta ikväll i jobbet och passade på att skaffa mig en trädgårdstidning som jag grottat ner mig i.

 Jag har ganska klart i mitt huvud hur gården ska planeras och planteras. På min lista är bl a en stor köksträdgård att odla många grönsaker i, några fruktträd, gammaldags buskrosor, bondsyrener och en massa pioner för de är bland de vackraste blommor jag vet. Sen ett växthus/uterum att kunna sitta och fika eller äta gott.





  

Sen skulle jag även vilja skaffa dessa fina trädgårdsredskap från Joseph Bentley som är i rostfritt stål.








Växthus finns i en uppsjö olika modeller att välja mellan. Någon av dessa hade gärna fått stå i trädgården....


Växthus från  Sweden Green house


Växthus från Vansta trädgård


Den dagen det är dags att sätta igång att anlägga trädgård ser jag verkligen fram emot. Än så länge får jag nöja mig med att drömma om hur trädgården ska bli....




Kram Renée








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar