Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

söndag 3 maj 2015

Granola



Den här granolan med smak av äpple och kanel har jag gjort några gånger nu och har blivit en favorit till frukosten. Så därför tänkte jag dela med mig av receptet.



GRANOLA

1dl vatten
1 dl konc. Äppeljuice
1dl honung
1 msk kanel
2 tsk krossade kardemummakärnor

Värm upp vatten,honung och kryddor, får ej koka.

5 dl havregryn
3 dl dinkelpuffar
1 dl vetekli (kan uteslutas)
2 dl kokosflakes
1/2 dl linfrö
3 dl grovhackade nötter tex hasselnötter och mandel
1 nypa flingsalt

De torra ingredienserna blandas i en bunke. Häll på vätskan och rör om snabbt. Sprid ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper. Rosta i ugnen på 175 grader i 30 min. Rör om minst 3 ggr då det annars bränns lätt. Om du vill ha i torkad frukt/bär kan du blanda i det när  granolan har svalnat.

Låt blandningen svalna helt innan den hälls i en förvaringsburk.






Hoppas det ska smaka.

Kram Renée








1 kommentar:

  1. Amazing blog and very interesting stuff you got here! I definitely learned a lot from reading through some of your earlier posts as well and decided to drop a comment on this one!

    SvaraRadera